[ Voordelen ] [ Benodigdheden ] [ Nadeel ] [ Persoonsgegevens ]
Informatie - Wat zijn de benodigdheden voor een goed werkende WensenWeb verlanglijst?
Uiteraard heeft uw verlanglijstje geschenken nodig. De informatie die u van deze geschenken kunt verstrekken bevat veel tekstuele mogelijkheden, maar ook de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen. De toe te voegen afbeelding kan een .jpeg (.jpg) of een .gif bestand zijn. De bestandsgrootte is niet echt van belang, er wordt automatisch een kleine versie (een thumbnail) aangemaakt. Van grote afbeeldingen (groter dan 50kB) wordt ook de grote versie verkleind tot maximaal 50 kB. Dit om de internet gebruikers die gebruik maken van een trage verbinding niet onnodig lang te laten wachten. Overigens wordt de grote versie van pas na het klikken op het kleine plaatje geladen.
Naast geschenken heeft u uiteraard ook gasten die deze geschenken (hopelijk) gaan geven. Het feestvarken en de coördinator kunnen zelf gasten toevoegen of verwijderen of hun gegevens wijzigen. WensenWeb biedt u aan om bij het opzetten van uw verlanglijstje de dan geldende gastenlijst op te zetten in WensenWeb om u het stuk voor stuk invoeren van al deze gegevens te besparen. Deze gegevens kunt u aanleveren in een platte text-file of in een tabel in een Excel bestand.
Uw verlanglijstje is op WensenWeb op verschillende manieren te organiseren. Ieder met hun voor- en nadelen. Vanuit WensenWeb zijn we er groot voorstander van dat het de gebruiker zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Bovendien heeft de coördinator de laatste weken voor het huwelijk wel wat meer te doen, vandaar dat we het gemak voor de beheerder ook zwaar wegen. We adviseren dan ook een zo uitgebreid mogelijke oplossing te kiezen. De extra voorbereiding betaalt zich dubbel en dwars terug in gemak in de rest van het proces. Hieronder volgen enkele voorbeelden, met hun voor- en nadelen:
Opzet 1: Geheel geen gastenaccounts
- Voorbereiding en distributie: Deze vorm vraagt uiteraard zeer weinig voorbereiding en distributie. U kunt simpelweg een kleine instructie en een toegangscode (die voor alle gasten hetzelfde is) op de uitnodiging of op een bijgaand briefje zetten of eventueel de WensenWeb kaartjes bestellen om met uw uitnodiging mee te sturen. Op deze kaartjes staat alle informatie die uw gasten nodig hebben.
- Gebruikersgemak voor de gasten: Het gemak aan de kant van de voorbereiding en de distributie heeft alleen wel een consequentie voor de gasten: zij moeten zichzelf eerst als gebruiker registreren bij WensenWeb voordat ze met de toegangscode bij uw verlanglijstje kunnen komen. Deze drempel wordt hierdoor best hoog voor sommige mensen.
- Beheerbaarheid voor de coördinator: Voor de coördinator is het verlanglijstje in deze opzet moeilijk te beheren, aangezien het afhankelijk is van de herkenbaarheid van de gebruikersnamen waarmee de gasten zich registreren, of een gebruiker voor de coördinator herkenbaar is als een bepaalde gast. Communicatie tussen coördinator en gebruiker wordt hierdoor beperkt tot e-mail verkeer via het e-mail adres dat de gast bij de registratie opgegeven heeft.
Opzet 2: Anonieme gastenaccounts
- Voorbereiding en distributie: Deze vorm vraagt nog niet zo veel voorbereiding. Er worden willekeurig gekozen gebruikersnamen en wachtwoorden ingevoerd als gebruikersaccounts. Deze gegevens worden vervolgens persoonsgebonden verspreid onder uw gasten. Dit kan op kaartjes van WensenWeb, op een los briefje bij de uitnodiging of op de uitnodiging zelf. Realiseer je hierbij dat de te vermelden gegevens voor iedere uitnodiging anders zijn. Om deze opzet enigszins beheerbaar te maken zal bijgehouden moeten worden aan wie welke gebruikersgegevens verstrekt zijn.
- Gebruikersgemak voor de gasten: Deze opzet is een eerste stap richting het gebruikersgemak voor uw gasten. De gasten kunnen met de verstrekte gegevens inloggen op WensenWeb, en kunnen direct uw verlanglijstje bekijken. Niet meer registreren, geen toegangscode invoeren. Alleen gebruikersnaam en wachtwoord en de gebruiker kan aan de slag. Het enige zwakke punt is nog dat de gebruiker niet persoonlijk aangesproken wordt.
- Beheerbaarheid voor de coördinator: Voor de coördinator is het verlanglijstje al wat beter te beheren. Al is de uitgifteregistratie van gebruikersgegevens de sleutel die het beheer kan maken en breken. Bovendien moet de beheerder elders nog contactgegevens hebben van alle gasten, zodat hij contact met ze op kan nemen als dat nodig is. Met een beetje pech heeft de beheerder dus meerdere lijsten nodig om van een gebruikersnaam tot een contactgegeven te komen.
Opzet 3: Gastenaccounts met alleen namen
- Voorbereiding en distributie: Deze vorm vraagt iets meer voorbereiding. Er worden gebruikersnamen gemaakt op basis van de namen van uw gasten en er worden willekeurige wachtwoorden ingevoerd. Bovendien worden de echte namen van de gasten ingevoerd in de gebruikersaccounts. Deze gegevens worden vervolgens persoonsgebonden verspreid onder uw gasten. Dit kan op kaartjes van WensenWeb, op een los briefje bij de uitnodiging of op de uitnodiging zelf. Realiseer je hierbij dat de te vermelden gegevens voor iedere uitnodiging anders zijn.
- Gebruikersgemak voor de gasten: Deze opzet is voor de gebruikers al bijna perfect. De gasten kunnen met de verstrekte gegevens inloggen op WensenWeb, en kunnen direct uw verlanglijstje bekijken. Niet meer registreren, geen toegangscode invoeren. Alleen gebruikersnaam en wachtwoord en de gebruiker kan aan de slag. Bovendien worden ze met hun eigen namen aangesproken op de site.
- Beheerbaarheid voor de coördinator: Voor de coördinator is het verlanglijstje weer wat beter te beheren. De gebruikers zijn aan hun namen te herkennen, maar de contactgegevens moeten nog wel elders beschikbaar zijn. Het blijft dus nog even zoeken voor hij contact met ze op kan nemen.
Opzet 4: Gastenaccounts met volledige contactgegevens
- Voorbereiding en distributie: Deze vorm vraagt veel voorbereiding. Er worden gebruikersnamen gemaakt op basis van de namen van uw gasten, er worden wachtwoorden ingevoerd en bovendien worden de contactgegevens van de gasten ingevoerd in de gebruikersaccounts. De gebruikersnamen en wachtwoorden worden vervolgens persoonsgebonden verspreid onder uw gasten. Dit kan op kaartjes van WensenWeb, op een los briefje bij de uitnodiging of op de uitnodiging zelf. Realiseer je hierbij dat de te vermelden gegevens voor iedere uitnodiging anders zijn.
- Gebruikersgemak voor de gasten: Deze opzet is voor de gebruikers perfect. De gasten kunnen met de verstrekte gegevens inloggen op WensenWeb, en kunnen direct uw verlanglijstje bekijken. Niet meer registreren, geen toegangscode invoeren. Alleen gebruikersnaam en wachtwoord en de gebruiker kan aan de slag. Bovendien worden ze met hun eigen namen aangesproken op de site. Bovendien worden acties op de site direct via e-mail bevestigd aan de gebruiker.
- Beheerbaarheid voor de coördinator: Voor de coördinator is het verlanglijstje goed te beheren. De gebruikers zijn aan hun namen te herkennen en bovendien zijn de contactgegevens met één klik op te vragen door de coördinator. Het is dus erg makkelijk om in contact te komen met de juiste persoon.
De contactgegevens zijn alleen toegankelijk voor de coördinator, het feestvarken en WensenWeb (zie de verklaring persoonsgegevens). Gasten kunnen hun eigen geregistreerde gegevens bekijken. Voor het aanbrengen van wijzigingen zullen ze contact op moeten nemen met de coördinator. Dit om te voorkomen dat ze hun contactgegevens verminken, en het daarmee de coördinator al dan niet bewust alsnog onmogelijk maken om contact op te nemen.
Als u het beheer van uw verlanglijstje uit wilt besteden aan WensenWeb, dan hebben we zo veel mogelijk contactgegevens van uw gasten nodig om deze taak naar behoren uit te kunnen voeren. De vierde optie is in dit geval de enige werkbare optie.